fly1

Kan din flyveture blive grønne og hvordan?

Det skal være muligt at tilvælge en grøn indenrigsflyvning fra 2025, sagde statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale. Men kan det reelt lade sig gøre?

De grønne flyveture kan ske ved at fylde brændstof på flyene, som er produceret ved at tage grøn energi fra eksempelvis vindmøller og bruge det til at udvinde brint fra vand, som sammen med CO2, kan blive omdannet til grønt brændstof. En proces, som også er kendt som power-to-X.

Hvad er Power-to-X (PtX)?

Power-to-X (PtX) defineres som processen, hvor grøn elektricitet omdannes til brint, eller andre PtX-produkter baseret på brint. Disse produkter kan bruges i sektorer, hvor elektrificering ikke er en oplagt mulighed. F.eks. i den tunge industri og den tunge transport. Derfor er PtX en nødvendighed for at opnå et emissionsneutralt samfund.  

Power-to-X-teknologien bruger man eksempelvis også til at udvikle grønt skibsbrændstof, men når det kommer til grønt flybrændstof, så er det noget af det mest avancerede.

Det er svært men kan lade sig gøre

Ifølge Henrik Wenzel, der er professor i grøn omstilling ved Syddansk Universitet, kan det lade sig gøre, da teknologien findes, økonomien er overkommelig, flysektoren og branchen vil det, kunderne vil gerne betale. Så det er meget realistisk, lyder hans vurdering.

Jacob Østergaard, som er professor ved DTU og netop har forsket i power-to-x er mere afdæmpet. Han udtaler til DR, at teknologien ikke er færdigudviklede og opskaleret, så der er behov for at sætte mere skub på en teknologiudvikling.

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at komme i gang med at lave flybrændstof med hjælp fra sol- og vindkraft, lyder det fra Henrik Wenzel.